Träna rumpan efter graviditet

Fixa fast rumpa med träning

Fenomenet platt rumpa är vanligt efter barnafödande. Lösningen? Fokuserad och varierad träning för rumpan med övningarna benböj, utfall och höftlyft.
Det går att komma långt med benböj och höftlyft – det är den skonsammaste benträningen att börja med eftersom det är övningar med tyngden placerad lika på båda benen.

Börja med kom igång alternativen som du hittar i övningsbanken. Skynda långsamt och var försiktig, kom igång alternativen ger resultat de också!

Först höftlyft
Men när du kan träna övningarna höftlyft och benböj fullt ut och de börjar kännas enkla – då är du redo för lite tuffare ben- och rumpaträning – det är dags att ta in magiska rumpövningen utfall i ditt träningsschema.

Vänta självklart också med övningen utfall tills att bäckenet är stabilt och fogarna känns helt bra.

Börja med det enklaste alternativet
Träna sedan övningen i halva rörelseutslaget de första gångerna, det vill säga – stanna halvvägs ned, när vinkeln i knät på främre benet är 45 grader (målet är att komma ned till 90 grader så småningom, så att bakre knät nästan tar i marken).

Mammaträning efter dina förutsättningar via PT-online med Caroline

Satsa på att träna ben- och rumpövnigar 2-3 gånger i veckan. Träna till exempel en enda effektiv benövning (= en ”superövning”) i samband med ett promenadpass med barnvagnen samt lägg in övningar för rumpan när du tränar styrketräning hemma.

Eller gör några höftlyft på golvet i samband med att du leker med ditt barn. Allt gör skillnad!

Läs mer om: