Startsida » Mammaträning steg-för-steg » Steg 4 – Regelbunden mammaträning
steg 4 i mammaträningen

Steg 4 – Regelbunden mammaträning

All träning ÄR bra träning

Det är ju inte säkert att träningen blir av den utsträckning du önskar, så är det med småbarn och det är lika bra att gilla läget och anpassa sig och försöka skapa möjligheter i den mån det går.

En viktig del av mammaträningen är att försöka låta bli att jämföra sig själv med andra. Det kanske finns en och annan som har kommit i form på rekordtid, men det är undantag.

Varje familj ser olika ut, vissa har ständig tillgång till barnvakt och andra väldigt sällan, vissa har partners med jobb som gör träningen enklare att få till, andra tvärtom.

Alla mammor har dessutom helt olika träningsbakgrund, graviditet och förlossning. Så det går inte att jämföra sig med andra. Det du kan göra är att skapa ett så bra träningsupplägg som möjligt för just dig, som passar in i ditt liv, så som det ser ut just nu.

Mammaträning = ibland regelbunden och ibland oregelbunden

Det är vanligt att träningen går upp och ned under småbarnsåren, många mammor blir träningsperiodare.

Det ligger i omständigheternas natur och det är bättre att acceptera att det troligen kommer att vara så under småbarnsåren och lägga upp träningen därefter.

Ett helt vanligt träningsår för en mamma brukar innebära veckor med regelbunden träning varvat med veckor med inga eller få träningspass.

Det är alltså vanligt med träningsuppehåll och försök att inte stressa upp dig över det, ta nya tag igen när det möjligt och börja lugnt de första träningspassen. Du kommer troligen märka att du inte tappat så mycket under ett kortare uppehåll som det kanske först känns som.

Kroppskontroll och funktionell träning

Träningsprogrammen består fortfarande av enkla styrkeövningar med kroppsvikt i kontrollerat tempo samt balans- och stabilitetsövningar.

Smyg gärna in funktionella övningar i vardagen också. Hukstående, res dig upp från golvet via plankan, upp med armarna och sträck på kroppen varje dag.

Rör på dig naturligt och promenera med vagnen för att transportera dig till platser när det är möjligt.

CHECKLISTA STEG 4

Läs:

Lär dig övningarna:

Vardagsutmaning:

Smygträna spontana övningar – bonusträna. All träning ÄR bra träning – stå i planken medan du värmer något i mikron till exempel.

Träna:

Öva in de nya övningarna så att du kan utföra dem med perfekt teknik och vet vilka muskler som jobbar när.

Träna ett träningsprogram per dag (så många dagar som möjligt), välj det som passar bäst den aktuella dagen och välj mellan:

Försök att få till 5-10 minuter per dag med träning enligt ett av träningsprogrammen. Om det inte blir träning varje dag så gör det inget, men kom ihåg att kort och ofta ger resultat.

Kombinera med valfritt antal barnvagnspromenader i valfritt tempo och längd, beroende på hur kroppen känns. Lycka till! /Caroline