Startsida » Mammaträning steg-för-steg » Steg 5 – Mammaträning för ben & bak
träning för mammor

Steg 5 – Mammaträning för ben & bak

Platt rumpa?

Fenomenet platt rumpa är vanligt efter barnafödande. Det går att fixa en mer muskulös och fastare rumpa med hjälp av träning. Men först är det viktigt att grunda med balans- och stabilitetsövningar för bäckenet. Vänta med tuffare benträning lite till.

Övningar med vikten lika fördelad på båda benen

Börja med benövningar där vikten är jämt fördelad på båda fötterna. Som knäböj/benböj, statiska höftlyft och dynamiska höftlyft.

Ta god tid på dig i början och känn efter hur övningarna känns och hur musklerna jobbar, det viktigaste är att hitta känslan, hellre än att köra många repetitioner.

Kom ihåg att peppa dig själv

Kom ihåg den gamla slagdängan “all träning är bra träning” och gläds åt dina framgångar! Vissa veckor hinner man mer träning, andra mindre. Många träningar små är bra för formen på sikt! Sikta mot stjärnorna och försök att träna någonting varje dag, om så “bara” knipövningen – men var glad för det som blir.

CHECKLISTA STEG 5

Läs:

Lär dig övningarna:

Vardagsutmaning:

Sitt på huk så ofta du kan i vardagen, stanna till i huksittande en stund på vägen ned eller upp från golvet.

Träna:

Träna träningsprogrammet Mammaträning i superset varje eller varannan dag under en tid. Kombinera med raska promenader med barnvagnen för konditionsträning.

Gå vidare till nästa steg när du känner dig redo. Lycka till! /Caroline