Steg 6 – Lyfta och bära barn

Det behövs en stark kropp för att orka bära barn

Barn gillar att bli burna och barn växer och blir större och tyngre för varje vecka. En stark kropp orkar bära barn bättre och med bra hållning slipper du få ont eller snedbelasta.

Nu när du har tränat i några veckor och kanske fått ihop 20-30 träningspass börjar du sannolikt känna att magmusklerna jobbar mer på rätt sätt och att kroppen blir starkare och starkare.

Fortsätt påminna dig själv om hållningen flera gånger om dagen, så att den sätter sig i muskelminnet. Sträck på dig och korrigera ryggraden varje gång du sätter dig ned eller ställer dig upp. En bra hållning är när öra, axlar, höft och knän är i linje.

Det är också bra att att kolla hållningen framför spegeln varje dag, gör en hållningscheck (linje öra-axlar-höft-knän) och känn efter hur det känns i kroppen när du har en bra hållning.

In med magstödet i ”muskelminnet”

Och fortsätt träna magstödet flera gånger varje dag, det är kanske redan en vana, något du gör automatiserat i vardagen? Du hittar troligen det rätta sättet att spänna magmusklerna ganska snabbt nu när du tränat i flera veckor, då kan du börja jobba mer med kraften. Tänk “boxningsslag” och tryck till i utandningarna, ännu mer. Låtsas alltså att någon boxar dig i magen, det brukar göra att man ”trycker till” magstödet med mer kraft.

Och lyft bäckenbottenmusklerna inåt och uppåt på utandningarna, ännu mer. Eftersom du är starkare kan du ta i ännu mer, även där.

Att lyfta barn

Som småbarnsförälder lyfter du ditt barn flera gånger om dagen och på sikt så spelar det roll hur du lyfter. Du kan förebygga vanliga skador genom att lära dig att lyfta rätt.

Bära barn

Du bär också ditt barn många gånger om dagen och det kommer du göra tills barnet är flera år. Numera finns det bärselar att använda även när barnet är uppåt 3-4 år. En sån bärsele är gjord för större barn och förebygger snedbelastning och är perfekt när barnet är mammigt eller behöver bäras av annan anledning.

Det är bra att ta för vana att använda bärselen ofta redan från bebisåldern så att barnet är van att bli buren i bärsele. Är det en vana brukar barnet tycka det är mysigt och trevligt även vid 2, 3, 4 års ålder.





Är det inte en vana från bebistiden kanske barnet inte vill bli buret i bärsele, men vill ändå blir buret och då återstår alternativet att bära barnet i en icke ergonomisk ställning. Det finns även många bärselar och ryggsäckar för att bära barn på ryggen.

Träning ger en stark kropp

Regelbunden träning gör att du bättre klarar av att bära även tyngre barn. Nu i steg 6 är det dags att introducera några nya styrkeövningar i din träning och även två nya träningsprogram, varva dem en period och plocka även in tidigare träningsprogram, nu vet kan du de träningsprogrammen och vet vilket syfte de har, det gör det lätt att träna dem regelbundet, ”tröskeln” är låg, en sån där ”bara-göra-grej”.

CHECKLISTA STEG 6

Att läsa:

Övningar att lära:

Träna:

Kombinera med raska barnvagnspromenader. Samla kilometer och fira var 10:e mil (inte med en tårta, utan kanske ett nytt plagg eller ett smycke till exempel). För att samla kilometer – gör det enkelt och skriv upp på ett ungefär, på en lapp eller i telefonens anteckningsfunktion, eller använd en stegräknare-app.

Vardagsutmaning:

Att bära ditt barn i bärsele, det är ergonomiskt och bra, det finns bärselar som du kan använda tills barnet är runt 4 år, det är smart att vänja barnet vid att bli buret i bärsele tidigt. Att bära barn utan bärsele är en vanlig anledning till snedbelastning och värk i rygg, höft, axlar, knän exempelvis, antingen under småbarnsåren eller senare i livet.

Gå vidare till nästa steg när du känner dig redo för nya utmaningar. /Caroline

Vidare till steg 7 >>

Mammaiforms steg-för-steg-program: Introduktionen, steg 1, steg 2, steg 3, steg 4, steg 5, steg 6, steg 7, steg 8, steg 9, steg 10, steg 11