Startsida » Mammaträning steg-för-steg » Steg 6 – Lyfta och bära barn
träning mamma-barn

Steg 6 – Lyfta och bära barn

Du behöver en stark kropp för att bära ditt barn

Nu börjar styrkan och kroppskontrollen utvecklas i önskvärd riktning. Sträck på dig och korrigera ryggraden varje gång du sätter dig ned eller ställer dig upp. Du har en bra hållning när öra, axlar, höft och knän är i linje.

Försök att påminna dig själv om hållningen flera gånger om dagen, jobba med den aktivt under en tid så att den sätter sig i muskelminnet.

Gör en mer fokuserad hållningscheck (linje öra-axlar-höft-knän) framför spegeln dagligen och känn efter hur det känns i kroppen när du har en bra hållning.

In med magstödet i ”muskelminnet”

Magsupport – träna på! Tänk “boxningsslag” och tryck till i utandningarna och lyft bäckenbottenmusklerna inåt och uppåt. Du kan detta nu och är ännu starkare och kan ta i ännu mera.

Lyfta barn

Som småbarnsförälder lyfter du ditt barn flera gånger om dagen och på sikt så spelar det roll hur du lyfter. Du kan förebygga vanliga skador genom att lära dig att lyfta rätt.

Bära barn

Du bär också ditt barn flera gånger om dagen och det kommer du göra tills barnet är flera år. Numera finns det bärselar att använda även när barnet är uppåt 2-3 år. En sådan bärsele är gjord för större barn och förebygger snedbelastning och är perfekt när barnet är mammigt eller behöver bäras av annan anledning.

Det är bra att ta för vana att använda bärselen ofta så att barnet är van att bli buren i bärsele, annars kanske barnet inte vill det i 2-årsåldern, men vill ändå blir buret och då återstår alternativet att bära barnet i en icke ergonomisk bärställning.

Träning ger en stark kropp

För att bättre klara av att bära även tyngre barn så är träning grundläggande. Det är dags att introducera några nya styrkeövningar i din träning och du får nu två träningsprogram att varva en period.

CHECKLISTA STEG 6:

Läs:

Lär dig övningarna:

Vardagsutmaning:

Bär ditt barn i bärsele, det är ergonomiskt och bra, det finns bärselar som du kan använda tills barnet är runt 2 år, det är smart att vänja barnet vid att bli buret i bärsele tidigt. Att bära barn utan bärsele leder ofta till snedbelastning och värk i rygg, höft, axlar, knän exempelvis.

Träna:

Alternera träningsprogrammet Mammaträning i triset # 1 och träningsprogrammet Mammaträning i triset # 2 under en tid.

Kombinera med raska barnvagnspromenader. Samla kilometer och fira var 10:e mil (inte med en tårta, utan kanske ett nytt plagg till exempel). För att samla kilometer – gör det enkelt och skriv upp på ett ungefär, på en lapp eller i telefonens anteckningsfunktion.

Gå vidare till nästa steg när du känner dig redo för nya utmaningar. /Caroline